TAVANOMAISEN YLÄPUOLELLA
VUODESTA 1966

 
 

TAVANOMAISEN YLÄPUOLELLA
VUODESTA 1966

 

Flipperin tarina

Aina brändin ensimmäisistä elinhetkistä alkaen, Flipper on pyrkinyt menemään yli tavanomaisen, kiinnittämään huomiota veneilijän tarpeisiin ja rakentamaan veneitä, jotka sopivat käyttötarkoitukseensa erityisen hyvin. Tätä periaatetta on noudatettu kaikkien omistajien aikakausina, läpi kaikkien taloudellisten suhdanteiden.

1960-luku

250 neliömetrin laajuinen teollisuusrakennus pystytettiin Vikomin lauttarantaan Nauvoon loppuvuodesta 1966. Siellä aloitti toimintansa aivan uusi venevalmistaja, Na-Boats. Ensimmäinen Flipper oli 3,6-metrinen soutuvene, joka nimettiin osuvasti Lill Flipperiksi. Selkeä, tuore ja positiivinen nimi lainattiin delfiiniltä, joka seikkaili 1960-luvulla suositussa televisiosarjassa. Delfiini oli esillä myös ensimmäisessä Flipperin logossa.

Ensimmäinen moottorivene, Flipper Weedo, esiteltiin vuonna 1968. Se oli uppoamaton eikä kaatunut edes vedellä täyttyessään. Se olikin kiistaton veneilyturvallisuuden edelläkävijä.

Todellinen läpimurto tapahtui kahden vuoden kuluttua Flipper 450 HT:n myötä. Tämä perhevene oli tukeva ja tilava, ja sen rohkea muotoilu herätti ansaittua huomiota.

Flipper oli teknisesti edistyksellinen ja sillä oli ainutlaatuinen, tunteisiin vetoava imago. Nämä elementit tarjosivatkin tukevan pohjan seuraavien vuosikymmenten menestykselle. Brändi miellettiin nuorekkaaksi ja nopeaksi, mikä välitti selkeän viestin arjen tylsyydestä irtautumisesta.

Vuonna 1969 esiteltiin kilpakatamaraani Flying Flipper. Sen siipimäinen runko yhdistyi sivuilla oleviin ponttooneihin, joten vene muistutti erehdyttävästi lentokonetta. Flying Flipperin huippunopeus oli huomattavasti suurempi kuin yksirunkoisten kilpailijoiden, mikä teki siitä menestyksekkään ja suositun kilpaveneen.

 

1970-luku

Erityisesti Flippereiden lasikuitutyön jälki vakuutti kriittisimmätkin. Veneet laminoitiin huolellisesti käsin, eikä yhtään ilmakuplaa jäänyt näkyviin. Jo vuonna 1973, kaikki kannet olivat kerrosrakenteisia ja siten sekä kevyitä että kestäviä.

Vuonna 1974 esiteltiin ensimmäinen yksikölirakenteinen Flipper (570 HT). Veneen porrasperärakenne vähensi merkittävästi kitkaa ja nosti matkanopeutta. Tämä puolestaan johti selvästi kilpailevia venemerkkejä pienempään polttoainekulutukseen. Vesirajan alapuolella ei käytetty lainkaan polyuretaania. Myyntiargumentit olivat vedenpitäviä; vene hurmasi niin järki- kuin tunneperusteisesti.

 

1980-luku

Vuonna 1981 esiteltiin Flipper 640 HT – ensimmäinen Flipper, jossa oli sisämoottori. 640 HT osoittautui vuosikymmenen alun myydyimmäksi malliksi, ja sitä valmistettiin yli tuhat kappaletta.

Toinen, jopa kuuluisampi Flying Flipper tuli markkinoille vuonna 1984. Se oli edeltäjänsä tavoin urheilullinen, mutta sopi myös yli yön kestäviin retkiin – ei siis mikään ihme, että siitä tuli Flipper-malliston tuolloinen lippulaiva. Flying Flipper saavutti suosiota jopa Pohjoismaita kauempana, ja sen asema vahvistui entisestään Round Britain -kisan dieselveneluokan voiton myötä.

Vuoden 1986 lopussa Flipper-Boatsin osake-enemmistö myytiin kalastusvieheistään tunnetulle Rapalalle, ja kesäkuussa 1990 edelleen Siltala Yachtsille. Kauppojen tarkoituksena oli varmistaa hyvään vauhtiin päässeen venemerkin kannattava kasvu, mutta todellista uutta kotia ei löytynyt ennen kuin kuopiolainen Bella-Veneet Oy osti Flipperin syksyllä 1992.

 

1990-luku

Flipper avasi Bella-Veneet Oy:lle aivan uusia markkina-alueita, erityisesti Keski-Euroopassa ja Iso-Britanniassa. Suomi syöksyi lamaan, eikä taloudellinen tilanne ollut vahvimmillaan muissakaan Pohjoismaissa. 1990-luvun alussa venemarkkinat laskivat koko Skandinaviassa.

Hyttiveneet kasvattivat suosiotaan ja olivat tärkeä osa Flipperin menestystä. Vuosikymmenen puolivälissä esiteltiin uusia malleja, ensimmäisenä malliston uusi lippulaiva Flipper 999 vuonna 1995. Samana vuonna lanseerattiin myös pienempi hyttivene, Flipper 787. Bella-Veneet käynnisti Flippereiden valmistuksen myös Larsmossa.

Vuonna 1999 markkinoille tuli neljä 6-metristä Flipperiä. Flipper 630 DC, Flipper 630 OC, Flipper 630 CC ja Flipper 630 HT olivat nykyaikaisia ja menestyivät erittäin hyvin. Flipper 630 HT:tä kehuttiin jopa aikakautensa kauneimmaksi ja edistyksellisimmäksi hyttiveneeksi.

2000-luku

Uuden vuosituhannen ensimmäisinä vuosina Flippereiden myynti kasvoi lujaa. Vuonna 2003 Mercury-moottoreiden omistaja Brunswick tuli Bella-Veneet Oy:n vähemmistöosakkaaksi. Flipperit suunniteltiin nimenomaan Mercury-moottoreiden kanssa yhteensopiviksi. Bella-Veneet Oy kasvoi voimakkaasti vuodesta 2003 vuoteen 2008. Kahden tuotantolaitoksen kapasiteetti oli täyskäytössä. Vuonna 2008 alkoi lama, joka mullisti koko veneteollisuuden.

 

2010-luku

2010-luvun alussa Flipperin koko mallisto uudistettiin vastaamaan asiakkaiden tarpeita vieläkin paremmin. Muotoilu muuttui täysin; käsittelyä helpotettiin entisestään, ja rakenteista tehtiin jäykempiä ja kestävämpiä. Kaikkiaan 10 uutta Flipperiä tuotiin markkinoille vuosina 2012-14. Ne vakuuttivat kohdeyleisönsä saman tien; modernin veneilijän vaatimukset oli onnistuttu huomioimaan kattavasti. Vuosikymmenen lopussa alkoi voimakas kansainvälinen kasvu. Uusia markkinoita avattiin Australiassa asti.

Moni yksityiskohta oli muuttunut, mutta Flipperin ikuiset vahvuudet – laatu, brändi ja ainutlaatuisuus – ovat edelleen läsnä, kenties vahvemmin kuin koskaan ennen.

 

Uutiskirje

Tilaa uutiskirjeemme, niin saat kiinnostavat uutiset ja upeat tarjoukset Flipperin maailmasta suoraan sähköpostiisi, neljä kertaa vuodessa!